top of page

Tu unde trăiești: în trecut, în prezent sau în viitor?

Updated: Dec 19, 2021

Nu te aștepta să te sfătuiesc sau să găsești în cuprinsul acestui articol vreun îndemn care să te îndrepte mai mult sau mai puțin spre una din aceste trei coordonate. Fiecare are un trecut diferit, trăiește un prezent diferit și este așteptat de un viitor, culmea, neașteptat. Sigur, ar fi un clișeu să scriu despre aceasta. În schimb, permite-mi să-ți aduc în vedere câteva aspecte pe care, probabil, nu le luai în seamă sau, poate, să-ți aduc aminte de câteva momente.


Trecut - ai vrea să trăiești din nou acele momente sau să le dai foc, să le arunci la gunoi?



Ceea ce mi se pare fascinant la trecut este cât de încăpător poate fi. Cuprinde atât gloria Imperiului Roman, cât și sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial. Dar, prin prisma subiectivității, cuprinde atât copilăria ta, cât și evenimentele zilei de ieri. Serios! Poți spune că ceea ce ai citit adineauri se află în trecut. Fascinant, nu!? Sigur, poate trecutul tău a fost atât de fericit, încât ai vrea să retrăiești momentele în care ieșeai prin parc cu vechiul grup de prieteni din generală, sau când te prindea ploaia în drum spre casă..., când mergeai fizic la liceu.... sau când nu purtai mască. Alte vremuri, nu-i așa?


Pe de altă parte, unii dintre noi au avut un trecut mai tulburător pe care n-ar vrea să-l trăiască încă o dată. Totuși, ce-i drept aici, este că trecutul ne-a format. Am primit, probabil, multe lovituri de la el... sau poate am stat la cafea cu el și am bârfit viitorul. Dar în alt mod, nu ne-am fi putut forma această paletă de cunoștințe și de experiențe pe care o avem acum. Și că tot vorbeam de acum...


Prezent - acum ori niciodată... sau poate pe altă dată?


Ce faci acum? Citești în continuare acest articol, probabil. Dar nu la acest lucru fac referire. Ce faci acum, cu viața ta? Ești acasă, în metrou, la o cafea? Ești mulțumit de capitolul în care te afli? Sau în ce punct al traseului tău profesional te situezi? Vezi partea plină sau partea goală a paharului? Prea multe întrebări... îmi pare rău... le lăsăm pe altă dată. În momentul acesta îți ocupi timpul cu cât mai multe activități posibil. Citești, practici un sport, înveți sau, preferata mea, dormi. Dar, sincer, literatura este, cred, singura metodă pe care am găsit-o de a opri timpul. Alege orice carte din bibliotecă. Te vei transpune în alte timpuri din momentul în care o vei deschide. Acum poți fi prin anii ’80, în cafenele pariziene sau londoneze iar, imediat după ce o închizi, poți reveni la contextul tău cotidian și relua totul de acolo de unde ai rămas.


Viitor - așteaptă-mă că vin!


Ei, uite că am ajuns și la ultima noastră coordonată, de care nu știe nimeni nimic. Absolut nimic... Putem doar presupune și ghici, poate, câte ceva despre ea, și totuși viitorul... se lasă mereu misterios. Pe unii îi cuprinde frica gândindu-se la ce implică acesta, alții se lasă purtați de val. Ce-i drept, evoluăm, tehnologia odată cu noi, și sperăm că și natura, toate înspre bine. În plus, ceea ce facem acum, în calitate de membru al unei comunități, poate agrava sau diminua anumite probleme.


Desigur că tot ce am scris mai sus depinde de perspectiva fiecăruia. Sincer, nici nu știu cum de am ajuns să scriu un articol despre timp, în condițiile în care uit în ce an sunt în fiecare dimineață. Mai sunt multe de spus, dar vă dau răgaz să contemplați...


„Iubește-te pentru tot ceea ce ești, pentru tot ceea ce ai fost și pentru tot ceea ce vei fi”. - Anonim

40 views

Colegiul Național „Ion Creangă”, București

  • Instagram
bottom of page